טל': 03-6299999

"מבית ד. מאור משרד עורכי דין"​

חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"מבית ד. מאור משרד עורכי דין"​

ביטול צוואה הדדית

סעיף 8א' לחוק הירושה קובע כי בני זוג יכולים לכתוב צוואות הדדיות, כלומר צוואות המסתמכות אחת על השנייה. בחודש אוגוסט 2005 הכנסת אישרה את תיקון מס' 12 לחוק הירושה, וסעיף 8א' מסדיר את הנושא וקובע גם כיצד ובאילו מקרים ניתן לבטל צוואה הדדית. ניתן לבצע ביטול צוואה הדדית כאשר שני המצווים חיים או במקרה שבו אחד מהמצווים נפטר וטרם חולק העיזבון. מה הסיבות העיקריות לצורך ביטול צוואה הדדית? למה הכללים השתנו ב-2005 וכיצד עושים זאת? כל הפרטים בכתבה שהכנו עבורכם.

 

מדוע לבטל צוואה הדדית?

כאמור, צוואה הדדית היא צוואה הנערכת בין בני הזוג, היא מאפשרת להם להוריש את העיזבון לבן הזוג שנותר בחיים לאחר מותו של אחד מבני הזוג. את הצוואה ההדדית ניתן לערוך במסמך אחד, יש גם אפשרות לערוך שתי צוואות נפרדות הנסמכות אחת על השנייה. הצוואה ההדדית מאפשרת לבן הזוג שנותר בחיים להישאר לגור בדירה ולמנוע מצבים שבהם האלמן או האלמנה ייאלצו לפנות את הנכס בגלל רצונם של שאר היורשים המופיעים בצוואה. ניתן להגביל את בן הזוג שנותר בחיים באמצעות הוספת סעיפים שונים.

 

הסיבות המרכזיות בגינן מחליטים על ביטול צוואה הדדית הן:

  • בני הזוג החליטו להתגרש ברבות הימים, לכן הדברים שנכתבו בצוואה ההדדית אינם תקפים עבורם.
  • רצון של אחד מבני הזוג לערוך צוואה חדשה תוך ביטול צוואה הדדית קיימת.
  • רצון של בן הזוג שנותר בחיים להסתלק מהעיזבון ולערוך צוואה חדשה ושונה מהצוואה ההדדית.
  • טענות כמו השפעה בלתי הוגנת, אי כשרות המצווה או עריכת צוואה לטובת עדים.
  • הימנעות מסכסוכים בין יורשים.

 

מה קרה ב- 2005 ששינה את הכללים?

חשוב לדעת כי נושא הצוואה הדדית הוסדר בחוק רק בשנת 2005, זהו שינוי משמעותי בחוק הירושה, ולאחר הוספת סעיף 8א' לחוק נקבעו התנאים לעריכת צוואות הדדיות, התיקון כולל גם תנאים לצורך ביטול צוואה הדדית. יש לציין כי מאז השינוי לחוק בירושה בשנת 2005 רבים ערכו ועורכים צוואות הדדיות בגלל היתרונות במסמך זה.

חשוב לזכור כי העיקרון שמנחה את הפסיקה במדינת ישראל הוא לכבד את רצון המצווה. פסק דין זמיר נגד גמליאל נחשב לפסק הדין המנחה בנושא הצוואות ההדדיות מאחר והוא דן בשאלת עיקרון ההסתמכות. סוגיית עיקרון ההסתמכות עלתה על ידי השופט אהרון ברק וקביעתו שהנושא דורש דיון ועיון, וכך הנושא הגיע לפתחו של בית המשפט העליון בפסק הדין זמיר נגד גמליאל.

צוואות הדדיות נערכות תוך הסתמכות של בן זוג אחד על צוואתו של בן הזוג האחר, לכן האינטרס המוגן הוא ההסתמכות של בן הזוג האחר על צוואת בן זוגו, אך בצוואה ההדדית אין בעצם אינטרס ראוי לצורך הגנה על שאר היורשים.

 

שינוי או ביטול צוואה הדדית לאחר מות בן הזוג

אם בני הזוג שערכו צוואה הדדית עדיין בחיים, בן הזוג שמעוניין לבצע ביטול צוואה הדדית נדרש להודיע על כך בכתב לבן זוגו. אם אחד מבני הזוג נפטר, וטרם חלוקת העיזבון, בן הזוג שנותר בחיים יכול להגיש בקשה לצורך ביטול צוואה הדדית כל עוד הוא מסתלק מהעיזבון ורק אז הוא יכול לערוך צוואה חדשה. אם העיזבון חולק, עליו להשיב את הרכוש או סכום כספי השווה בערכו לחלקו בירושה.

 

סיכום

ביטול צוואה הדדית לאתר תיקון חוק הירושה ב-2005 מאפשר לבטל את המסמך, בהתקיים התנאים שנקבעו בסעיף 8א' לחוק. זהו נושא מורכב מבחינה משפטית לכן מומלץ לקבל ייעוץ משפטי על ידי עורך דין צוואות מנוסה. הכתבה באדיבות פורטל עורכי דין המציע קשר ביניכם לבין עורך דין מוסמך ומקצועי באזור מגוריכם המתמחה בתחום המשפטי הרלוונטי למקרה שלכם.

חייגו לקבלת ייעוץ ללא עלות