טל': 03-6299999

"מבית ד. מאור משרד עורכי דין"​

חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"מבית ד. מאור משרד עורכי דין"​

צוואה הדדית משותפת

אם אנחנו חושבים שהמונח "צוואה" לא קשור אלינו, מציאות החיים חזקה יותר מכל דמיון ועניינים כאלו מגיעים לפתח עורך דין צוואות וירושות מידי יום ביומו. כאן מונגש לכם מידע מטעם צוות פורטל דין נט המתמחים במתן ייעוץ במקרה של צוואה הדדית משותפת. היום נעסוק בנושא צוואה הדדית משותפת ועל ההשלכה שלה על ירושה קיימת בסופו של דבר. 

 

מהי צוואה הדדית משותפת?

בניגוד לצוואה המוכרת, מדובר כאן במשהו שונה. צוואה הדדית משותפת היא צוואה הנכתבת בהסכמת שני בני הזוג ולא רק על ידי בן הזוג כותב הצוואה. צוואה הדדית מסתמכת על צוואתו של בן הזוג השני. מדובר בצוואה מורכבת מבחינה משפטית ולא ניתן לבטל אותה. היא יכולה להיערך בשני מכתבים והיא יכולה להיערך במכתב אחד משותף.

 

צוואה הדדית משותפת היא צוואה המסתמכת על צוואתו של בן הזוג השני אך היא יכולה לסתור אותה יחד עם זאת. לצורך הדוגמא: אישה יכולה לכתוב בצוואתה שהיא מורישה את כל רכושה לבעלה ולאחר פטירת בעלה יתגלה בצוואה שהוא מוריש את רכושו לילדים שתמכו בו.

 

צוואה משותפת היא צוואה הנכתבת בהסכמת שני בני זוג ושניהם יחד אחראים על תוכנה. הגדרה נוספת קיימת בחוק הירושות לצוואה הדדית משותפת המגדירה אותה כצוואה משותפת שמסתמכת גם על תוכן הצוואה של בן הזוג השני.

 

האם יש הבדל בינה לבין צוואה רגילה?

צוואה רגילה היא מכתב הנכתב על ידי אדם בעל נכסים ובה הוא מפרט את אופן החלוקה והשימוש ברכושו לאחר לכתו מן העולם. בניגוד לצוואה רגילה בה כותב הצוואה יכול להתחרט ולשנות את דעתו, בצוואה הדדית הדברים שונים.

 

בנוסף, בצוואה רגילה כותב הצוואה אחראי לתוכנה והוא לבדו יודע את תוכנה האישי, צוואה הדדית משותפת היא שונה לחלוטין.

 

החוק מגביל ביטול צוואה הדדית משותפת בניגוד לצוואה רגילה בה אדם יכול להחליט על הקצאת ירושה ושבוע לאחר מכן לשנות את דעתו והיא תהיה תקפה וחוקית. צוואה הדדית משותפת ניתנת לביטול כל זמן ששני כותבי הצוואה עדיין חיים. לכן, אם תרצו לכתוב צוואה הדדית משותפת, חשוב שתכניסו סעיף המתייחס לביטול הצוואה ההדדית כפי רצונכם.

 

איך מנסחים צוואה הדדית משותפת?

כדי לנסח נכון צוואה הדדית משותפת, חשוב לקבל ייעוץ מעורך דין צוואות וירושות המתמחה בתחום. ייעוץ במקרה של צוואה הדדית משותפת הוא קריטי למניעת סיבוכים משפטיים בהמשך.

כבר בעת הניסוח הראשוני חשוב להתייעץ עם עורך דין צוואות וירושות. עו"ד כזה יכול להמליץ על הכנסת סעיפים מקלים כמו "יורש אחר יורש" מה שמאפשר ירושה לצד שלישי לאחר מות בן הזוג שירש את בן הזוג שנפטר ראשון.

בניסוח צוואה הדדית חשוב להכניס סעיפים מקלים אך גם חשוב לא להקצין ולא להקשות על בן הזוג בסעיפים מורכבים. ניסוח כזה יכול להתבטא בהצעת פתרונות כדי שבן הזוג הנותר לא יישאר קירח מכל הכיוונים. תוכלו להכניס סעיף המתיר את מכירת הדירה בתנאי שנרכשת דירה חלופית לצורך העניין. דרכים כאלה תקבלו מעורך דין מומחה לענייני צוואות וירושות.

 

באופן כללי, ניסוח צוואה הדדית חייבת להיערך מתוך הבנה ודאגה לבן הזוג הנותר. ייעוץ בנושא ירחיב את אפשרויות ההורשה העומדות בפני בני הזוג.

 

מהם הכללים בחוק לצוואה הדדית משותפת?

בחוק קיימים כללים מגבילים בנושא צוואה הדדית. כאן נפרט את כללי החוק הקובעים את תוקף הצוואה ההדדית.

 

ביטול צוואה הדדית בחיי המוריש

במקרה של ביטול צוואה רגילה כותב הצוואה יכול לשנות את דעתו ללא הגבלה כלשהיא. במקרה של צוואה הדדית ביטול הצוואה, מצריך הודעה בכתב לבן הזוג השני. מיום קבלת ההודעה, הצוואה בטלה משפטית.

 

ביטול צוואה הדדית לאחר פטירה

אם אחד מבני הזוג נפטר ובן הזוג הנותר מעוניין לבטל את הצוואה ההדדית, החוק מגביל אותו בעניין. אם תוכן הצוואה מומש, באפשרותו להחזיר את הירושה שקיבל ולבטל את הצוואה. אם תוכן הצוואה עדיין לא מומש, הוא יוכל לבטל אותה מבחינתו אך הוא לא יזכה לירושה בגינה.

 

הגדרת בני זוג

בסופו של דבר, צוואה הדדית משותפת היא צוואה של שני בני זוג. מבחינה חוקית בני זוג הם לא דווקא בני זוג נשואים אלא הם יכולים להיות שני אנשים שידועים בקשר המתמשך שהיא להם יחד.

 

מהם היתרונות והחסרונות בצוואה זו?

צוואה הדדית משותפת היא בעלת יתרונות אך גם חסרונות לא חסרים לה… כאן נפרט את היתרונות והחסרונות הנלווים לה.

 

מחליטים ביחד – למרבית בני הזוג בעולם קיימים נכסים משותפים על שמם. במקום לריב למי שייך נכס שלא רשום כמשותף, בני הזוג מורישים אותו ביחד למי שיקר לליבם.

 

קשה לסגת מצוואה זו – צוואה הדדית קשה לביטול ולכן היא בעלת חיסרון ניכר. אף אחד לא יודע מה ילד יום ולכן לא כל אחד מעוניין לחתום על צוואה הדדית שיכולה להגביל את ירושתו גם אם בהמשך חייו הוא לא ירצה בכך.

 

כדי למנוע עגמות נפש בעתיד, כבר בזמן כתיבת הצוואה כדאי לפנות לקבל ייעוץ מעורך דין המתמחה בענייני ירושה.

חייגו לקבלת ייעוץ ללא עלות