טל': 03-6299999

"מבית ד. מאור משרד עורכי דין"​

חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"מבית ד. מאור משרד עורכי דין"​

צוואה בפני רשות

אחד מסוגי הצוואות הנפוצים ביותר בישראל, הוא צוואה בפני רשות. צוואה בפני רשות הינה אחת הדרכים בהן ניתן לערוך צוואה בישראל, על פי חוק הירושה. צוואה זו כוללת מספר כללים מחייבים, אשר עיקרם עריכת הצוואה על ידי המצווה ואישור הצוואה על ידי רשות מוסמכת. הצורך באישור על ידי רשות מדינית מוסמכת, מייחד סוג זה של צוואות ביחס ליתר הצוואות בישראל.

 

צוואה בפני רשות – הגדרה

חוק הירושה – 1965 מגדיר מגוון סוגים של צוואות כשרות על פי הדין הישראלי. אחד מאותם סוגים, הוא צוואה בפני רשות מוסמכת. החוק מגדיר צוואה בפני רשות בסעיף 22 (א) לחוק בזו הלשון:

"צוואה בפני רשות תיעשה על ידי המצווה באמירת דברי הצוואה בעל-פה בפני שופט, רשם של בית משפט או רשם לענייני ירושה, או בפני חבר של בית דין דתי, כמשמעותו בסעיף 155, או בהגשת דברי הצוואה בכתב, על ידי המצווה עצמו, לידי שופט או רשם של בית משפט, רשם לענייני ירושה או חבר בית דין דתי כאמור.

החוק, אם כן, דורש כי צוואה בפני רשות תיעשה על ידי המצווה. הצוואה תאמר או תימסר לרשות מוסמכת, דהיינו לשופט, לרשם בית המשפט, לרשם לענייני ירושה או לחבר בית דין דתי. סעיף 22 (ז) לחוק קובע כי "לעניין זה, דין נוטריון כדין שופט" כך שגם נוטריון נחשב לרשות מוסמכת אשר ניתן לערוך בפניה צוואה בפני רשות. בפועל צוואה בפני רשות נערכת, על פי רוב, על ידי נוטריון ומכיוון שכך נתייחס אליה גם בתור צוואה בפני נוטריון.

 

כללים מחייבים

החוק והפסיקה קבעו מספר כללים מחייבים לכל צוואה בפני רשות בין אם מדובר בצוואה בפני נוטריון או כל רשות אחרת שהוגדרה בחוק. על צוואה בפני נוטריון להיערך, על ידי המצווה, בעל פה או בכתב.

כאשר הצוואה נאמרת בעל פה, נציג הרשות ירשום אותה ויקריא את הצוואה למצווה. המצווה יצהיר כי זוהי צוואתו. חתימתו של המצווה אינה נצרכת בצוואה הנערכת בפניה של רשות מוגדרת על פי סעיף 22. לבסוף, נציג הרשות יאשר כי זו היא אכן צוואתו של המצווה וכי המצווה הצהיר בפניו כי זו היא צוואתו והוא מודע לכך. כך, הצוואה תקבל תוקף משפטי מלא. את הצוואה ניתן, אך אין חובה, להפקיד אצל הרשם לענייני צוואות.

במקרים בהם הצוואה היא צוואה בכתב, מסמך כתוב בכתב יד או מודפס יימסר לנציג הרשות. במקרים בהם המסמך כתוב בשפה אשר אינה שפתו של המצווה, למשל כאשר הצוואה נערכה על ידי עורך דין עבור לקוח אשר עברית אינה שפתו, הצוואה המתורגמת תיקרא בפני המצווה. המצווה יוכל לבחור לקרוא את הכתבה בעצמו במקום שיקריאו לו אותה.

גם בצוואה כתובה, על המצווה להצהיר כי זו היא צוואתו, כי הוא מבין את תוכנה וכי היא נערכה מרצונו. חתימה לא תידרש גם כאשר מוגשת צוואה כתובה. הנציג יאמת את ההצרה ויאשר כי זו היא צוואת המצווה אשר הוא הצהיר על תוקפה.

 

יתרונות וחסרונות

בדומה לכל אחד מסוגי הצוואות, לצוואות מסוג זה יתרונות וחסרונות. היתרון של הצוואה הוא כי נוסחה יהיה מדויק ונכון, שכן מדובר בקיום צוואה בפני עורך דין המשמש כנוטריון. עורך הדין יקפיד על ניסוח מדוקדק של הצוואה אשר יוביל לוודאות משפטית באשר לתוקפה של הצוואה ולתוכן הוראותיה. עריכת צוואה בפני עורך דין שהוא נוטריון תפחית את הסיכויים כי הצוואה תתבטל.

מנגד, צוואה שכזו תהא יקרה יותר. צוואה בכתב יד או צוואה בעל פה יכולה להיערך ללא כל הוצאות. צוואה לפי ס' 22 לחוק, הנערכת בפני רשות, תחייב הוצאות משפטיות.

 

מה מייחד צוואה בפני רשות?

כפי שכבר יכולתם להסיק, מה שמייחד צוואה בפני עורך דין המשמש כרשות הוא נוכחות הרשות המשפטית, אשר אינה מתחייבת בסוגי הצוואות האחרים. כפי שראינו, זוהי נקודת הכוח של הצוואה אך גם נקודת הטורפה שלה, שכן היא תשיט על המצווה הוצאות משפטיות.

מעוניינים בשירותיו של עו"ד צוואות וירושות לצורך עריכת צוואה בפניה של רשות? מציאת עורך דין צוואות וירושות עלולה להיות עסק מסובך ולא פשוט. לשם כך אנחנו, בפורטל דין – נט, כאן עבורכם. פורטל דין – נט מתמחה במציאת עורך הדין המתאים ביותר לכל לקוח במגוון נושאים אזרחיים, ובכלל כך עו"ד צוואות וירושות. ככל שאתם מחפשים עורך דין צוואות וירושות, פורטל דין – נט הוא המקום הנכון עבורכם.

חייגו לקבלת ייעוץ ללא עלות