טל': 03-6299999

"מבית ד. מאור משרד עורכי דין"​

חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"מבית ד. מאור משרד עורכי דין"​

תביעות דיני בנקאות

נקלעת לסכסוך עם הבנק שלכם?

יש כמה דברים שחשוב שתדעו!

המערכת הבנקאית נחשבת לגוף חזק, בעל אמצעים, שליטה וידע לעומת האזרחים, העסקים והתאגידים, ולמרות חובתו כגוף מסחרי לנהוג באופן זהיר, אחראי ותקין באופן מיוחד, חשוב שתעמדו על זכויותיכם במקרים בהם אתם סבורים כי נגרם לכם עוול כלכלי.

לאור מורכבות התחום של דיני בנקאות, וכדי למנוע ככל שאפשר נזקים במהלך הליך (כמו הגבלת חשבון למשל), הדרך היעילה והטובה ביותר להתנהל מול הבנקים בהליכים משפטיים היא בעזרת סיוע מקצועי של עורך דין בעל מומחיות וניסיון בדיני בנקאות, ובעל הבנה עמוקה במערכת כולה.

פנו אלינו בעזרת הטופס המקוון המצורף ואחד מעורכי הדין שלנו, מומחה לדיני בנקאות יצור עמכם קשר בהקדם

 ללא התחייבות.

בשנים האחרונות, הפכו תביעות דיני בנקאות להליכי משפט פופולריים, בהם נוקטים אזרחים מהשורה, חברות, שותפויות ובעלי עסקים עצמאיים. שכן, כל אחד ואחת מהם יכול להיקלע לסיטואציה בה עליו לנהל הליך משפטי כלשהו מול הבנק שלו, בין אם בתור הצד שתובע ובין אם כצד הנתבע. תביעות נגד בנקים מוגשות בדרך כלל בנושאים שימושיים ונפוצים, למשל חריגה ממסגרת האשראי, שיקים חוזרים, גביית עמלות, חשבון בנק מוגבל, הלוואות, לקיחת משכנתא על דירה, מתן ערבויות ובטוחות, טעויות בניהול תיקי השקעות וכדומה.

חשוב לומר כבר עכשיו, למרות שהמערכת הבנקאית נחשבת לגוף חזק ובעל אמצעים לעומת האזרחים, העסקים והתאגידים – חשוב שתעמדו על זכויותיכם במקרים בהם אתם סבורים כי נגרם לכם עוול כלכלי. מה גם, שעל הבנקים, בשל היותם גוף מסחרי המתנהל מול לקוחות מן השורה, מוטלת חובה יתרה לנהוג באופן אחראי ותקין, תוך שמירה על זהירות ותום לב מרביים. מאחר ומדובר לרוב במערכת יחסים שאינה שוויונית, ולאור מורכבות התחום של דיני בנקאות, הדרך היעילה והטובה ביותר להתנהל מול הבנקים בהליכים משפטיים היא בעזרת סיוע מקצועי של עורך דין בעל מומחיות וניסיון בדיני בנקאות.

מהן החובות והאיסורים המוטלים על הבנקים?

על הבנקים מוטלות חובות כלליות המעוגנות במספר רב של חוקים, כגון חוק הבנקאות (שירות ללקוח), תשמ"א – 1981 וכן בשורה ארוכה של הנחיות המפקח על הבנקים. בנוסף, מכוח החקיקה הכללית והלכות הפסיקה בתחום, הם נושאים גם בחובות ציבוריות מוגברות כלפי הלקוחות שלהם לצד איסורים שונים. כך למשל, חובת אמון ראשונית ללקוח, חובת התנהלות בתום לב, חובת הזהירות, חובת השמירה על האינטרסים של הלקוח, חובה חוזית ונזיקית שלא לפעול ברשלנות, חובת גילוי נאות ואיסור הטעיה או הסתרה של מידע, החובה לנהוג בתום לב בעת מתן אשראי, איסור כפייה, עושק והשפעה לא הוגנת ועוד.

באיזה מקרים ניתן להגיש תביעה?

בכל מקרה שבו הבנק כשל במילוי אחת מחובותיו, למעשה קמה לכם עילה להגשת תביעה משפטית נגדו. שכן, במצבים בהם הבנק לא מקיים את חובותיו הציבוריות ופועל באופן שאינו מקצועי ותקין כלפי ציבור לקוחותיו, המשמעות היא פגיעה ישירה בזכויותיהם וגרימת נזקים כספיים חמורים, נזקים נפשיים ואחרים. צריך להדגיש, למערכת הבנקאית תפקיד משמעותי וחשוב, בהיותה אחראית על ניהול הכספים והחסכונות של הציבור כולו, מתן אשראי לבעלי עסקים ולאנשים פרטיים, ניהול הסחר במטבע חוץ וכך הלאה. לפיכך, מוטלת עליה החובה להתנהל במקצועיות רבה, זהירות יתרה, אמינות ותום לב.

כמו כן, לאור האיסור של המפקח על הבנקים להתיר ללקוחות לחרוג ממסגרת האשראי שלהם, נוצר מצב שבו חשבונות בנק שיש בהם חריגה ממסגרת האשראי הופכים להיות בסטטוס של חשבון מוגבל או חשבון מוגבל חמור. כלומר, הבנק בעצם מקפיא ללקוח מיד את החשבון, מה שמוביל להחזרה של שיקים, הגבלה של סכום הכסף שהוא יכול למשוך מהחשבון, חוסר יכולת לבצע תשלומים ופעולות אחרות מהחשבון וכדומה. מצב זה גורם להגשת תביעות נגד הבנקים בגין חשבונות מוגבלים שלא כדין, חובות, החזרים כספיים, חריגות, השבת כספים, ריבית פיגורים ועוד.

כדאי שתדעו, כשאתם מגישים תביעה משפטית נגד הבנק, הערכאה המשפטית בודקת את נסיבות המקרה לפי כמה פרמטרים, על מנת לבחון אם קמה עילה מוצדקת להגשת התביעה. כחלק מכך, נבחנות בקפידה התנהלותו של הבנק מול הלקוח ועד כמה הוא מילא את החובות הציבוריות והאחריות המוטלת עליו. כלומר, האם התנהלות הבנק הייתה זהירה, אמינה ונעשתה בתום לב, האם הקפיד לשמור על האינטרסים של הלקוח, האם עמד בנהלים הפנימיים ועוד.

איך כדאי לפעול?

הדרך הנכונה והמומלצת להתנהל בתביעות דיני בנקאות היא בליווי של עורך דין המתמחה בנושא. שכן, אלה הליכים מורכבים המצריכים נקיטה בפעולות הנכונות באופן מיידי. זאת, כדי לנסות ולמנוע מחשבון הלקוח להפוך לחשבון מוגבל או חשבון מסומן ולמזער עד כמה שניתן את הנזקים שייגרמו לו בגין ההתנהלות הלא תקינה של הבנק. הרי, הפרת הזכויות של הלקוחות על ידי הבנקים יכולה לגרום ללקוחות לתוצאות הרסניות בטווח הישיר והארוך. לכן, הפנייה לקבלת סיוע משפטי היא הכרחית. לעורך הדין יש ידע וניסיון בייצוג של לקוחות מול המערכת הבנקאית ותפקידו הוא למצות בצורה מקסימלית את הזכויות של הלקוח.

צריך להבין, תביעות נגד בנקים בדרך כלל אינן קלות, משום שלבנקים יש את השליטה, המידע  והאמצעים. אולם, במקרים בהם ההתנהלות אינה כדין והבנק כשל במילוי תפקידו וחובותיו – אין מנוס אלא להגיש נגדו תביעה. מעבר לכך, במצבים בהם הבנק הוא התובע, יש לו אפשרות לתבוע בהליך של סדר דין מקוצר. כלומר, הלקוח הנתבע נדרש לבקש מבית המשפט רשות להתגונן ולא יכול להגיש את כתב ההגנה שלו בצורה אוטומטית, מה שמעניק לבנקים יתרון נוסף על הלקוחות.

שימו לב – ישנה חשיבות שכל אחד ואחת מכם יעקוב בצורה יסודית על האופן שבו הבנק מנהל את חשבונו והפעולות המתבצעות בו. למשל, גובה העמלות, אישור בקשה ללקיחת משכנתא, הגדלת מסגרת אשראי וכדומה. כך שברגע שאתם מזהים שינוי לרעה או איזושהי פעולה חריגה, תוכלו לפנות ישר לבנק ולברר מולו את פשר העניין. במידה ואתם סבורים שאכן נעשה עוול או פעולה לא חוקית, מומלץ שתפנו בהקדם האפשרי לאיש מקצוע שיוכל לייעץ לכם ולהעניק לכם הכוונה משפטית וייצוג במידת הצורך.

חשוב שתזכרו, התנהלות משפטית מול הבנקים אינה פשוטה אלא מצריכה הבנה מעמיקה של המערכת כולה, דרכי הפעולה והתגובה של הבנקים, שליטה בחקיקה, בפסיקה ובנהלים. עם זאת, העובדה שהלקוחות נמצאים לרוב בעמדת נחיתות מול הבנק והחשש שלהם מנקיטה בפעולה משפטית, אינה אומרת שההתנהלות היא בהכרח ראויה. לכן, במקרים המוצדקים כדאי שלא תוותרו אלא תעמדו על זכויותיכם החוקיות מול הבנק שלכם.

חייגו לקבלת ייעוץ ללא עלות