טל': 03-6299999

"מבית ד. מאור משרד עורכי דין"​

חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"מבית ד. מאור משרד עורכי דין"​

סילוק יד במקרקעין

סילוק יד ממקרקעין הוא חוק "מסלק" את דיירי הנכס מהנכס בו הם גרים למרות שהפרו חוקים בסיסיים. תביעה לסילוק יד במקרקעין מוגשת ע"י עו"ד מקרקעין בהתאם לחוק סילוק יד במקרקעין. במהלך התביעה בעל הנכס פונה לבית המשפט בבקשה לפנות את המחזיק במקרקעין, בעל הנכס מוכיח את בעלותו על הנכס וכך, על דייר הנכס להתפנות ממנו או להוכיח את חלקו החוקי במקרקעין. תביעה זו מוגשת גם נגד בני משפחה והיא מכונה סילוק יד ממקרקעין במשפחה. 

 

ההגדרה של סילוק יד במקרקעין

בחוק המקרקעין נקבע כי ניתן להגיש תביעה לסילוק יד במקרקעין כאשר בוצעה הסגת גבול או פלישה למקרקעין לא בהתאם לחוזה שהוסכם על שני הצדדים. בתביעה כזו הדרישה היא לפנות את הקרקע מבלי להתייחס לעניין הפיצויים על הפרת החוזה והיא מוגשת בליווי עו"ד מקרקעין.

 

דוגמאות לסילוק יד במקרקעין

תביעה לסילוק יד במקרקעין יכולה להתרחש במצבים שונים. בין אם מדובר בבנייה לא חוקית על שטח דייר אחר ובין אם מדובר במגורים שנכס שלא כדין.

 

נציג דוגמא לתביעה שהוגשה לסילוק יד ממקרקעין במשפחה. התביעה הוגשה על יד בן לאב שנפטר נגד בת זוגתו שממשיכה לגור בנכס שהוא ירש.

 

דוגמא נוספת להגשה של תביעה לסילוק יד במקרקעין היא נגד שכן שהרחיב את דגירתו על חשבון הקרקע של שכנו או אפילו על חשבון הבית המשותף. במקרה כזה הצעד שידרש הוא פינוי והריסת הבניה על חשבון הדייר המסיג גבול.

 

חשוב לזכור כי פעמים רבות סילוק יד במקרקעין מוגש גם נגד גופים מוסדיים. זה יכול להיות שני חקלאים בעלי שדות סמוכים או אפילו של מועצה אזורית נגד בניין שהוקם על חשבון שטח ציבורי.

 

פינוי מושכר

סילוק יד במקרקעין נדרש פעמים רבות כשנדרשים לפנות דייר בהליך המכונה פינוי מושכר. מדובר בהליך משפטי הנדרש במקרה בו דייר גר בנכס למרות שהוא מפר את החוזה. הפרת חוזה מהווה עילה מוצדקת לפינוי מושכר. ההפרה יכולה להתבטא באי פינוי הנכס למרות שהחוזה הסתיים, אי תשלום שכירות כנדרש, שימוש לא מתאים בנכס ועוד. מיותר לציין שמדובר בעוון פלילי חמור.

 

הסגת גבול

הרבה פעמים הסגת גבול נעשית בתום לב. אבל לצערנו, פעמים רבות מדובר בחוסר הוגנות בסיסית ואפילו משתלחת. הסגת גבול כוללת בנייה על חשבון שטח מקרקעין סמוך שלא בבעלות הבונה. הסגת גבול מהווה עילה מוצדקת להגשה של תביעה לסילוק יד במקרקעין. את התביעה חשוב להגיש בליווי עו"ד מקרקעין מקצוען ומומחה בתחום. הסגת גבול נפוצה בין שכנים, בעלי עסקים, בעלי קרקעות חקלאיות ועוד. מדובר בעוון פלילי חמור.

 

מדוע מומלץ להגיש תביעה לסילוק יד במקרקעין?

על פי סילוק יד ממקרקעין חוק הנקבע בספרי החוקים הישראלי, בעל נכס יכול להגיש תביעה לסילוק יד במקרקעין שלו ובכך לשמור על רכושו מפני הנזקים והסגת גבול. בעיקרון, במקרה המצריך פינוי שוכר, בעל הנכס יכול לפנות את הדיירים הפולשים תוך חודש מיום הפרת החוזה. אם חלפו מעל 30 יום והדיירים לא פונו, רק צו משפטי יוכל לפנות את הדיירים מהדירה. לאחר שהוגשה תביעה כזו ע"י עו"ד מקרקעין, המשטרה תוכל להתערב ולסייע ביישום הצו המשפטי.

 

ניתן לומר כי תביעה לסילוק יד במקרקעין מגנה על בעל הנכס מפני נזקים.

 

מי רשאי להגיש תביעה?

אם יש לכם זכויות קרקע על שמכם ויש מישהו שפלש לקרקע שלכם, על פי סילוק יד ממקרקעין חוק, אתם זכאים להגיש תביעה בתור בעלי הקרקע. אבל שימו לב, גם אם הקרקע לא שייכת אליכם אך בעליה מינה אתכם לטפל בדיירי הנכס שלו, אתם יכולים לפנות לעו"ד מקרקעין להגשת תביעה מסודרת.

 

מה אומר החוק על סילוק יד ממקרקעין במשפחה?

גם כשמוגשת תביעה על סילוק יד ממקרקעין במשפחה, העניינים לא הופכים להיות פשוטים ומובנים יותר. ההכרעה המשפטית הניתנת היא בהתאם ליחסי המשפחה ולרישומי הזכויות על הנכס.

 

במסגרת תביעה של סילוק יד ממקרקעין במשפחה שהוגשה נגד אם חורגת הממשיכה להתגורר בנכס גם לאחר שהאב נפטר, למרות שהנכס היה רשום על שם התובעת, ההכרעה המשפטית ניתנה לטובת הנתבעת בטענה שזכויות הנכס נרשמו אמנם על שם הנתבעת עוד כשהייתה צעירה ולא יכלה לממן רכישה כזו. בבית המשפט הכריעו שזכויות המקרקעין על הנכס נרשמו למראית עין בלבד וכן התייחסו ליחסי המשפחה המורכבים הקיימים ובהתאם להם המשפט הוכרע ונדחתה תביעה לסילוק יד ממקרקעין במשפחה שהוגשה על הנכס.

 

העברת צרור מפתחות מיד ליד

כמה חשוב עו"ד לתביעה של סילוק יד במקרקעין?

לפני שמתחילים בהליך המשפטי, כדאי לעשות את כל מה שניתן במסגרת החוק כדי להימנע מהליך משפטי מיותר. פעמים רבות אין מנוס מהגשת תביעה לסילוק יד במקרקעין, גם כשמדובר בסילוק יד ממקרקעין במשפחה שהייתה קרובה.

 

עו"ד מקרקעין מומחה בתחום ידע לכוון את המהלכים בצורה נכונה ולהוביל לייצוג ראוי של בעל הנכס. הרבה תביעות נדחות רק בגלל ייצוג לא מקצועי מספיק. חשוב לפנות לעו"ד מקרקעין מומחה ומנוסה בתחום.

 

האם חל חוק התיישנות על הזכות לסילוק יד ממקרקעין?

חוק ההתיישנות חל גם על סילוק יד ממקרקעין חוק. כשמדובר בתביעת מקרקעין תקופת ההתיישנות עומדת על 15 שנה מינימום ולא יותר מ-25 שנה. לעומת זאת, בתביעות מטלטלין, ההתיישנות חלה כבר כעבור 7 שנים. כדי להכריע איזו הגדרה נכונה לתביעה שלכם. עו"ד מקרקעין יסייע לכם בכל ההליכים הנדרשים להגשת תביעה כזו.

חייגו לקבלת ייעוץ ללא עלות