דמי מחלה על פי חוק בישראל

לעיתים קורה כי אדם נאלץ להיעדר מעבודתו בשל חופשת מחלה. משך ההיעדרות שונה ומשתנה מעובד לעובד. הכל תלוי בנסיבות המקרה הספציפי של אותו עובד. מתעוררת השאלה האם אותו עובד המצוי במחלה זכאי לתשלום בעבור ימי מחלה לפי חוק, בזמן שהוא נעדר ממקום עבודתו. לא קיים חוק חופשת מחלה והחוק הקובע הוא חוק דמי מחלה המגדיר מהן הזכויות של עובד להיעדר ממקום עבודתו בשל מחלה.

אשה שוכבת במיטה בחופשת מחלה

ימי מחלה בעבודה: הימים אשר עובד יכל לצבור, ולהיעדר מעבודתו בשל מחלה.

דמי מחלה: השכר אשר ישולם לעובד לפי החוק בגין אותם ימי מחלה.

ימי מחלה לפי חוק

זכויות עובדים ימי מחלה מוגדרים בחוק ימי מחלה תשל"ו, 1976. סעיף 12 א' לחוק מסדיר מהם המצבים בהם זכאי עובד לקבל דמי מחלה. הן לפי חוק והן לפי חוזה או תנאי עבודה המוסכמים בין המעביד לעובד. כל הנושא של זכות ימי מחלה מוסדר בחוק. גם ימי מחלה לעובד חדש ייעשו על פי ימי מחלה בחוק תשלום ימי מחלה. ישנם מקרים בהם יכיר גם המוסד לביטוח לאומי בימי מחלה של עובד.

צבירת ימי מחלה

כל עובד יהיה זכאי ליום וחצי מחלה בכל חודש עבודה מלא, אצל אותו מעסיק. נשאלת השאלה כמה ימי מחלה מגיע לעובד בשנה? והתשובה היא: כ-18 ימי מחלה בשנה אותם צובר העובד. עובד הנעדר מעבודתו עקב חופש מחלה זכאי לקבל תשלום בעבור ימי המחלה. חופש מחלה משלם מעבידו של העובד, בכפוף להצגת אישור מחלה לעבודה.

ימי מחלה לעובד

רבים תוהים כיצד מתבצע תשלום ימי מחלה לעובד גלובלי? עובד הנעדר ממקום עבודתו בשל מחלה, יקבל שכר החל מהיום השני להיעדרותו. אך דמי מחלה לעובד שעתי העובד במשמרות, יינתן אך ורק בעבור ימים בהם נקבעה לו משמרת. יובהר כי, חל איסור על מעסיק לפטר עובדים שיש להם זכאות לימי מחלה וחוסים תחת ניצול ימי מחלה.

תשלום ימי מחלה לעובד חודשי ייעשה בחלוקת השכר החודשי ב-30. על המעסיק לשלם לפי תעריף זה לכל ימי המחלה כולל ימי מנוחה. כלומר, על כל ימות השבוע. לא קיים מחשבון לימי מחלה אבל לצורכי נוחיות, תוכלו להיעזר במחשבון דמי מחלה בקישור הבא: מחשבונים משפטים.

ימי מחלה לעובד שעתי

בזמן חישוב דמי מחלה לעובד שעתי או יומי, מספר ימי המחלה אשר העובד צובר לא כוללים ימי מנוחה וחגים למעט מקרים חריגים.

צבירת ימי המחלה לעובד שעתי תיעשה באופן הבא:

מקום בו עובד מועסק במשך 6 ימים בשבע:   מספר ימי עבודה באותו החודש  X1.5 ימים

25 ימי עבודה בחודש

מקום בו עובד מועסק במשך 5 ימים בשבוע:  מספר ימי עבודה באותו החודש X 1.5

21.66 ימי עבודה בחודש

לאחר חישוב ימי המחלה לעובד שעתי, נערך חישוב תשלום ימי מחלה לעובד שעתי באופן הבא:

מחשבים את גובה השכר השעתי, האם אותו עובד זכאי לתשלום עבור יום עבודה מלא או חלקי.  יש להדגיש כי לפי דיני עבודה ימי מחלה ישולמו החל מהיום השני 50% משכר עבודתם, והחל מהיום הרביעי 100% משכר עבודתם.

פדיון ימי מחלה

הזכות לפדיון ימי מחלה חשוב להדגיש כי הזכות לא ניתנת לעובד מכוח חוק דמי מחלה, אלא ייתכן ותינתן מכוח הסכם אישי או קיבוצי. גם אם זכות זו מוענקת לעובד, חשוב לדעת כי היא לא תוענק לעובד אשר פוטר ממקום עבודתו, אלא רק על עובדים אשר פרשו לקצבה והם בגיל העולה על 55 שנים או במקרים של קצבה מחמת מצב בריאותי קשה.

לייעוץ והכוונה בכל הנושאים של חוק ימי חופשה ומחלה, חישוב ימי מחלה איך משלמים מחלה, מהם ימי מחלה על פי חוק, כמה ימי מחלה מגיע בשנה לעובד, דמי מחלה ביטוח לאומי, חופשת מחלה ביטוח לאומי פנו עוד היום לאחד מעורכי הדין המומלצים של פורטל דין נט. לחצו על הטופס המקוון ועו"ד יחזור אליכם בתוך זמן קצר.