מהן מחלות מקצוע?

מחלת מקצוע המוכרת על ידי המוסד לביטוח לאומי הינה מחלה אשר נגרמה כתוצאה מעבודתו של המבוטח, המוסד לביטוח לאומי התקין תקנות מיוחדות וספציפיות בנושא מחלות המקצוע.

ייעוץ רפואי

תקנות הביטוח הלאומי מפרטות רשימה של מחלות אשר ייחשבו כמחלות מקצוע, דהיינו  כל מחלה אשר נגרמה בעקבות וכתוצאה מעבודה והמפורטת ברשימת התקנות של המוסד לביטוח לאומי תיחשב מחלת מקצוע.

לנוחיותכם מצורף קישור לתקנות המוסד לביטוח לאומי.

מהן מחלות מקצוע?

כל פגיעה בעבודה תיחשב כתאונת עבודה או מחלת מקצוע. בשונה מתאונת עבודה במחלת מקצוע לא מדובר במקרה חד פעמי אשר גרם לליקוי הבריאותי, אלא מדובר בהליך שהתגבש אצל העובד בשל נסיבות כאלה ואחרות הקשורות במקום עבודתו ואופי עבודתו. מחלת מקצוע הינה מחלה הקבועה בתקנות המוסד לביטוח לאומי במצבים בהם העובד חלה במחלה בעקבות עיסוקו.

התנאים להכרה במחלות מקצוע

על מנת שהמוסד לביטוח לאומי יכיר במחלת מקצוע של עובד על העובד לעמוד במספר תנאים מצטברים:

  • על המבוטח להוכיח למוסד לביטוח לאומי כי מחלת המקצוע שממנה הוא סובל הינה אחת מן המחלות המפורטות ברשימת התקנות של המוסד לביטוח לאומי.
  • על המבוטח להוכיח למוסד לביטוח לאומי כי המחלה ממנה הוא סובל הינה מחלה שנגרמה לו עקב עבודתו, אצל מעסיקו או מטעם עבודתו.

פסיקת בתי המשפט הרחיבה את הגדרות החוק כך שכיום נכללים גם מקרים של מחלות מיקרוטראומה ותאונה מגורמים שאינם נראים לעין כגון סוכרת, התקף לב וכדומה.

הגשת תביעה

על מנת שהמוסד לביטוח לאומי יכיר במחלות מקצוע של מבוטחים, על המבוטח להגיש תביעה להכרה במחלת מקצוע על גבי טופס תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה. לטופס התביעה על המבוטח לצרף את המסמכים הבאים: תעודה רפואית ראשונה לנפגע עבודה או לחליפין סיכום אשפוז מחדר מיון, סיכום מחלה מרופא מטפל וכל מסמך רפואי המעיד על הנזק הנטען.

לאחר הגשת התביעה

בהנחה והמבוטח הגיש את כלל המסמכים הרפואיים הנדרשים לצורך דיון בתביעתו יזמין המוסד לביטוח לאומי את המבוטח להגיע ולהתייצב בפני וועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי. בוועדה הרפואית ייבדק המבוטח ורק לאחר בדיקת הממצאים הרפואיים אשר התקבלו בוועדה הרפואית, ובצירוף המסמכים הרפואיים אשר הוגשו מטעם המבוטח, יקבל המבוטח את תשובת המוסד לביטוח לאומי האם תביעתו התקבלה או שמא תביעתו נדחתה.

ישנם מקרים בהם המוסד לביטוח לאומי יבקש מהמבוטח להגיש מסמכים נוספים או שהמבוטח יזומן לוועדה נוספת עד להכרעה בבקשתו.

פיצויים לנפגעי מחלת מקצוע

במידה והמוסד לביטוח לאומי הכיר בפגיעה בעבודה בעקבות מחלת מקצוע ישולמו לעובד דמי פגיעה על ידי המוסד לביטוח לאומי, כפיצוי על אובדן ההכנסה של הנפגע, בתנאי כי המבוטח איננו מסוגל לעבוד בעבודתו או בכל עבודה מתאימה אחרת כתוצאה ממחלת המקצוע אשר נגרמה לו.

 למידע נוסף בנושא

טבלת אחוזי נכות ביטוח לאומי

גמלת נכות מעבודה

לאחר תקופה של שלושה חודשים, בהם יהיה זכאי העובד לקבלת דמי פגיעה מעבודה, במידה והעובד עדיין איננו מסוגל לחזור לעבודתו או לכל עבודה מתאימה אחרת יוכל המבוטח להגיש תביעה להכרה בנכותו מעבודה. במקרים אלה תוגש תביעה להכרה בנכות קבועה או נכות זמנית לפי נסיבות המקרה.

במידה ומבוטח יגיש תביעה לגמלת נכות מעבודה יוזמן המבוטח להופיע בפני ועדות המוסד לביטוח לאומי, רופא הוועדה במוסד לביטוח לאומי ייקבע את שיעור אחוזי הנכות והאם מדובר בנכות זמנית או קבועה.

עורך דין העוסק בשאלה – מהן מחלות מקצוע?

על מנת להגיש תביעה כנגד המוסד לביטוח לאומי להכרה במחלת מקצוע של מבוטח מומלץ לפנות לעורך דין העוסק בתחום הביטוח הלאומי. עורך הדין העוסק בתחום הביטוח הלאומי יידע אילו מסמכים יש להגיש וכיצד להתכונן לוועדות רפואיות, עורך הדין ינחה אתכם כיצד לפעול על מנת שתביעתכם להכרה במחלת מקצוע תתקבל ללא כל שיהוי מיותר.

זקוקים לשירותי עורך דין שמתמחה בתביעות נגד המוסד לביטוח לאומי באזור מגוריכם? השאירו את פרטי הקשר שלכם בטופס המקוון שבאתר ואנו נקשר ביניכם לבין טובי עורכי הדין במהירות וללא התחייבות.